Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale "Cindrelul - Junii" Sibiu


Ceata de feciori – adusul lemnului la Sadu


 
               Cetele de feciori din Sadu se constituie în ziua de Sfântul Nicolae, pe 6 decembrie. În funcţie de numărul de feciori din sat şi vârsta acestora,  se pot constitui de la una până la trei, patru cete în sat. În anul 2010 s-au băgat la  „Ceata Mare“ feciori cu vârste cuprinse între 22-27 de ani, iar în rândurile „Cetei Mici” au intrat tinerii de 16-22 de ani. Un criteriu important în departajarea pe cete este cel al prieteniei, iar înainte se făcea în funcţie de statutul militar, cei care au efectuat stagiul militar intrând în ceata mare, iar cei care „n-au făcut armata”, în ceata mică.
            În studiul de faţă vom prezenta un segment din activitatea cetei junilor, şi anume aducerea din pădure a lemnului de fag, simbol al bărbăţiei, puterii şi îndemânării. Acest eveniment are loc chiar în Ajunul Crăciunului, când, dis-de-dimineaţă, feciorii se întâlnesc acasă la jude şi de acolo pornesc spre pădure, de unde aduc lemnul de fag. Acest periplu este condimentat cu cântec şi joc, astfel: pe drum junii fredonează cântecul „Pe su’ deal, pe su’ pădure“, iar în pădure joacă sârba în jurul focului şi împodobesc căruţa şi boii folosiţi pentru a aduce lemnul în comună. 
            Fiecare dintre cete aduce un lemn din pădure, iar în semn de respect şi recunoaştere a întâietăţii celor mai vârstnici şi mai experimentaţi, lemnul pe care îl aduce ceata mare este de dimensiuni mai mari decât cel al Cetei Mici şi mai falnic. În prezent în Sadu nu mai are nimeni boi, prin urmare s-a apelat la mijloace externe: s-a împrumutat o pereche de boi din Tălmăcel, pentru Ceata Mare, iar lemnul Cetei Mici s–a adus cu tractorul. La încărcatul lemnului în căruţă, respectiv tractor, dau o mână de ajutor şi alţi băieţi şi bărbaţi din comună, iar apoi se bucură cu toţii de reuşită tot prin intermediul jocului popular, respectiv sârba în jurul sapinelor. Nu lipseşte nici băutura, care întreţine voia bună şi alungă frigul: „crâşmarii” fiecărei cete omenesc mulţimea adunată cu ţuică fiartă; este foarte interesant faptul că în Sadu nu se bea vin până în a treia zi de Crăciun.
             Către amiază se pleacă spre sat, în alai: întâi trece lemnul Cetei Mari, urmat de lemnul Cetei Mici şi de mulţimea adunată. Feciorii stau în picioare pe lemn, se sprijină pe sapin şi cântă o melodie veselă, pe versuri ce reprezintă o variantă a poeziei lui Vasile Alecsandri „Fata Ardeleană”.
            Cetele sunt întâmpinate de către sătenii care ies pe la porţi şi admiră frumuseţea carelor, cât şi mărimea lemnelor; pe drum se fac câteva opriri, astfel încât junii să poată interacţiona cu oamenii, iar boii să se odinească .  În tot acest timp crâşmarii  dau sătenilor ţuică fiartă, le urează „Sărbători fericite!“, iar junii se dau jos de pe buştean, aruncă sapinele într-o grămadă şi se prind la sârbă.
            Anul acesta Ceata Mare a întâmpinat o problemă: s-a rupt carul, căci este o tehnică în ceea ce priveşte aşezarea lemnului pe dricul din faţă. Datorită acestui fapt şi a aceluia că Ceata Mică a transportat lemnul cu ajutorul unui tractor, Ceata Mică a ajuns mai repede, dar a aşteptat Ceata Mare, care are întâietate.
Drumul lemnului se încheie în mijlocul comunei, lângă Căminul Cultural, unde este dat jos cu ajutorul unei macarale. Oamenii din sat licitează pentru lemnele care se vând în întregime; cum pentru încălzirea locuinţelor se foloseşte gazul metan, nu se mai taie  în bucăţi pentru foc. Acum Primăria suportă cheltuielile însă, în trecut, lemnul adus de ceată era folosit pentru încălzirea bisericii şi a casei gazdei, plata chiriei la gazdă şi achitarea tuturor cheltuielilor.
              Rolurile şi activităţile cetei de juni sunt complexe. Aceasta se destramă în seara de 28 decembrie, însă tinerii interacţionează în continuare şi păstrează relaţiile de prietenie pe parcursul întregului an ce urmează.
 

Gabriela Negru,
referent de specialitate

sus ↑

2010 Centrul judetean pentru conservarea si promovarea culturii traditionale "Cindrelul - Junii" Sibiu

Termeni si conditii | Contact | Diverse